GELECEĞE HAZIRLIKLI MIYIZ?
Ömer
Faruk Kavuncu
21. yüzyılın dünyamıza kazandırdığı teknolojik gelişmeler her gün
her yerde hayatımızın vazgeçilmez bir parçası haline geldi. Değişime o kadar
alıştık ki artık yeni şeylere şaşırmıyoruz. Bundan yüz yıl önce hayalini dahi
kuramayacağımız imkânlara kavuşmamıza rağmen gelecekte bizi nelerin beklediğine
dair fikirlerimiz oldukça sınırlı. Hâlbuki dünyaya egemen olma iddiası içinde
olan ülkeler boş durmuyorlar. Yeni bir toplum inşası içerisinde olan bizler
küreselleşmeyle birlikte bir köy halini alan dünyada muhtarlık yarışından geri
mi duracağız?
Bugün sanayide ve üretimde “Endüstri 4.0” kavramı konuşuluyor. Çeşitli
sektörlerde insanın yerini yapay zeka ile geliştirilmiş robotların ve internete
entegre edilmiş nesnelerin alacağı söyleniyor. Dolayısıyla insanlığın eski
istihdam alanlarının yok olacağı ve yerini yeni iş tanımlarının alacağı ifade
ediliyor. Peki, eğitim hayatına bu yıl başlayan çocukların %65’inin
üniversiteden mezun olduklarında yapacağı işin henüz var olmadığını, yani icat
edilmediğini biliyor muydunuz?
Henüz daha ilk çeyreğini tamamlamadığımız çağımızda söz sahibi
olmak istiyorsak eğitim yöntemlerimizi yeniden gözden geçirmemiz gerekiyor. “Bugünün
öğrencilerini dünü yaşıyor gibi eğitirsek, yarınlarını çalmış oluruz.” diyor
John Dewey. Bugün kullandığımız eğitim metotları, çağın ihtiyaçlarını
karşılayacak durumda değil. Gelişen teknoloji ile birlikte artık bilgi
ulaşılması güç bir olgu olmaktan çıktı. Zaman ve mekan sınırı tanımaksızın
merak ettiğimiz bir konuya dair bilgilere internet ortamında rahatlıkla
ulaşabiliyoruz. Artık bilgi ve ezber yoğunluklu eğitimden ziyade, çeşitli
becerilerin kazandırıldığı bir paradigmaya ihtiyacımız var. Peki nedir bu 21.
yüzyıl becerileri?
Yaratıcılık ve İnovasyon
İnovasyon, yeni bir fikir ortaya
koymak veya var olan bir fikri daha da geliştirmektir. Özgün, yenilikçi ve sade
olmaktır. Eğer biz yaratıcılık ve inovasyon becerilerine sahip öğrenciler
yetiştirirsek, aynı zamanda geleceğin dünyasında söz söyleyecek veya iz bırakacak
bireyler yetiştirmiş oluruz.
İşbirlikçi Yönetim ve Liderlik
21. yüzyılın dünyasında kendimize
yer arıyorsak, vizyon sahibi, saygın, kazanmaya odaklı, inovatif, gelişime
açık, risk alan, sorumluluk sahibi, başkaları ile takım çalışması yapabilen ve
insani değerleri ile ön plana çıkan liderlere ihtiyacımız var.
Dijital Okuryazarlık
Dijital okuryazarlık interneti
nasıl kullandığımız ile alakalı bir kavramdır. İnternet, artık evlerimizdeki
kütüphane haline geldi. Kafamıza takılan bir sorunun cevabını internetten
birkaç manevra ile hemen alabiliyoruz. Ancak böylesine geniş bir ortamda doğru
bilgiye ulaşmak ve doğru bilgi üretmek önemli bir meseledir. Bunun için, bilgi
çağında dijital okuryazarlık becerisine sahip öğrenciler yetiştirmek durumundayız.
Eleştirel Düşünebilme ve Problem
Çözebilmek
Klasik eğitim modelinin en büyük
problemlerinden biri, eleştiriye açık olmayan bir öğrenme pratiği olmasıdır.
Eleştiri kulağa negatif bir kavram olarak geliyor olsa da birçok sorunun
çözümünde önemli bir rol oynar. Bilgi kirliliğinin had safhada olduğu çağımızda
eleştirel bakış açıları bizi doğru yere kanalize edecektir.
Hayat Boyu Öğrenme ve Kişisel
Yönetim
Her geçen gün yeni gelişmelerin
yaşandığı çağımızda kendini güncellemeyen bireylerin yenilenen şartlara ayak
uydurması oldukça zordur. Bu nedenle eğitimin ve öğrenmenin anne karnından son
nefesimizi vereceğimiz ana kadar sürdüğünün farkında olarak alıcıları her zaman
açık bireyler yetiştirmek durumundayız. Ayrıca kendi öz disiplinini
sağlayamayan ve kendine hükmedemeyen bir bireyin makinelere, teknolojiye ve
çağa hükmedebilmesi beklenemez. Bu nedenle öz disiplini olan bireyler
yetiştirmek zorundayız.
Sosyal Sorumluluk, Kültürel,
Evrensel ve Çevresel Farkındalık
Dünya her geçen gün teknolojik
alanda ilerleme kaydederken, her gün kaybetmeye devam ettiğimiz bir şey var:
insanlığımız. Bireysellik, kültürel enformasyon, doğayla savaş içinde olmamız…
Bunların hiçbiri insani değerlerle örtüşen şeyler değil. Buna dur diyebilmek
bizim elimizde. Dünyayı değiştirmenin bizim elimizde olduğunu gençlerimize
anlatabilmemiz lazım.
Yorumlar
Yorum Gönder